Logo
Til DNT Nord-Trøndelag
Fottur

SignaTUR HeltPåGrensen

HELT PÅ GRENSEN er like fin å gå både sommer og vinter. På sommerstid går du trygt etter rødmerket sti, men på vinteren må du stole på deg selv og din egne evne til å ta deg fram til målet. Dagsetappene går gjennom vakker, urørt natur, men flere av hyttene ligger like ved vei. Skulle uhellet være ute, er det mulig å avbryte turen ved flere av hyttene. Turen er like fin å gå om du går sørover fra Ogndal til Teveldal eller nordover fra Teveldal til Ogndal. Dersom du benytter offentlig transport, kan det være en fordel å gå slik at du avslutter i Teveldal. Fra Teveldal kan du ta taxi til Meråker og buss videre. Den sju dager lange turen er beskrevet fra Ogndal i nord til Teveldal i sør. Kart: Norge-serien 1:50 000 Snåsa 10099, Skäckerfjällen 10096, Stjørdalen 10091 og Åre 10092.

Bestill plass på hyttene her

SignaTUR - HELT PÅ GRENSEN

Den sju (åtte) dager lange turen er blant Norges flotteste langturer som du bør unne deg å gå minst en gang i løpet av livet. Turen er totalt 135 km, går innom 6 av NTTs hytter, samt Sulsjøhytta (Statskog) og starter i Ogndal i Steinkjer, og ender i Teveldal i Meråker. En unik turopplevelse i villmarka nord i Trøndelag, og helt på grensen til Sverige.

Stien går gjennom deler av Blåfjella – Skjækerfjella Nasjonalpark, som er et av Sør-Norges største sammenhengende villmarksområder. Den går videre gjennom fjellområdene i Verdal og Meråker; villmarksområder med flotte fjell, rikt dyre -og fugleliv samt mange fiskevann. Denne ekspedisjonen er krevende og du går i urørt natur i dagevis. Den gir en unik naturopplevelse og mange minner for livet.

Bestill sengeplasser her ved å følge linken til hver hytte:

Ekspedisjonen følger NTTs sommermerkede stier, men for de som er fjellvante, og som behersker kart og kompass, er den like fin å gå vinters  tid. Ekspedisjonen går innom seks av våre hytter; Setertjønnhytta, Skjækerdakshytta, Veresstua, Bellingstua, (Statskog sin hytte, Sulsjøen, kan bestilles via inatur), Ferslia og Angeltjønnhytta. Våre selvbetjente hytter er kjent for å være hjemmekoselige og godt utstyrt med et rikt og variert proviant proviantlager. Dette gjør det mulig å gå med relativt lett sekk. Alle hyttene har sikringsboder som er tilrettelagt for hund.
Det er gode muligheter for å fiske i små og store fjellvann underveis. I området til Steinkjer Kommuneskoger fisker du gratis.
For fiske andre steder kan fiskekort kjøpes på inatur sine sider.

Turen er sommermer­ket, men for de som er fjellvante og behersker kart og kompass, er den like fin å gå på vinters tid. Du velger selv hvilken vei du vil gå turen, men i forhold til offentlig  kommunikasjon, anbefaler vi å starte ved Lustadvatnet i nord og ender i Teveldal i sør. Er du ekstra sprek og har god tid, kan turen forlenges med 5- 6 dager ved å gå enten til Stugudal eller Stjørdal.

Sommerrute

DAG 1: Lustadvatnet – Setertjønnhytta (10 km)

Følg merket sti langs Svillestien østover til Setertjønnhytta. Svillestien er dekket av takpapp som gjør at de er trygge å gå på selv om de er fuktige. Når du har gått 5 km og kommet halvveis, kommer du til en fin gapahuk med benker ved et lite vann. Her er det bålplass, ved og kaffekjele. Du kan raste her eller på en av de mange andre benkene på vei innover. Setertjønnhytta ligger like ved informasjonspunktet etter 10 km. Det er også rødmerket T- sti til Setertjønnhytta fra Litj-Gaulstad over Rabban via Lågvassbu. Denne turen er 16 km.
Setertjønnhytta
Se kartutsnitt Lustadvatnet - Setertjønnhytta

DAG 2: Setertjønnhytta – Skjækerdalshytta (15 km)

Følg merking til Norges geografiske midtpunkt. Ta gjerne en fotostopp her. Fortsett rett sør etter rødmerkinga (ikke etter hellene) opp lia til Lågvassbu. Her er det fin bålplass, med mulighet for en liten rast. På veien til Skjækerosstu vil du ha god utsikt til 1000- meter toppene Skjækerhatten, Løysmundhatten, Tilhengaren og Stygghatten i nord og de enda høyere toppene på svensk side i øst. opp og videre over brua. Ved brua ved Skjækeroset er det reist en minnestein i forbindelse med åpninga av Nasjonalparken i 2006. Følg merkinga sørover på østsiden av Skjækra til Skjækerdalshytta. Du vil passere flere tufter og nedlagte setervoller.
Skjækerdalshytta
Se kartutsnitt Setertjønnhytta - Skjækerdalshytta

DAG 3: Skjækerdalshytta – Veresstua(20 km)

Følg merkinga opp lia bak hytta til du kommer opp på fjellet. Du vil snart få en fantastisk utsikt til Skjækerfjella på norsk og svensk side av grensen. Etter 3,3 km må du vade over Tverråa. Den er grei å passere, man kan være litt krevende i snøsmeltinga. Etter nye 3,3  km passerer du Storbekkdalshytta (Værdalsbruket), med bålplass og ly i tilfelle dårlig vær. Fortsett 4 km i lett terreng og du kommer du til Tverråkroken med en fin rasteplass. Brua over elva er stødig og bygd for isgang. De neste 2 km til Storvukuvollen er plankelagt og lette å gå. Når du kommer til Storvukuvollen er det ca. 8 km igjen over Reinsmyrhøgda til Vera og Veresstua. De 3 siste kilometerne går du etter veien.
Veresstua
Se kartutsnitt Skjækerdalshytta - Veresstua

Dag 4: Veresstua – Bellingstua (17 km)

Følg merking til Bellingstua langs veien og opp lia sør for Veresvatnet. Stien går forbi velholdte setertun og trivelige rasteplasser ved vann eller elver. Etter 9 km kommer du til ei åpen gamme med ovn og ved og videre over tunet på Nordbellingsetera. På sørsiden av setra ved elva er det en fin rasteplass. Etter totalt 15 km kommer du til stikrysset som viser 2 km til Bellingstua. Vil du unngå 2 km med mye myr, kan du forsetter rett fram til du kommer bort på bveien og gå den til du kommer til merking til Bellingstua.
Bellingsstua
Se kartutsnitt Veresstua- Bellingstua

Dag 5: Bellingstua – Ferslia (31 km)

Gå bort på veien og følg den til Sandvika (4,7 km). Følg veien vestover langs vannet i 400 m og følg merkinga inn i skogen. De neste km er relativt tunge til du kommer opp og krysser Karl Johans veg etter totalt 11.8 km. Videre blir det litt stigning og noe klatring til du kommer opp Merraskardet. Herfra er det lett å gå og du får en fantastisk utsikt med Kråksjøen og Sulsjøan i vest. Hermannsnasa med sine 1035 moh er en markant topp og godt synlig mot vest. I sør vil du se Storsjøhøgda, Storkjølhaugen og Litjkjølhaugen Høyeste av disse er Storkjølhaugen med sine 1248 moh. Det påstås at det er mulig å se midnattsola fra toppen midtsommers. Når du har gått i alt 23,6 km møter du et Meråkerskilt som viser vei til ulike topper. Avstanden som er angitt til Sandvika er ikke korrekt. Herfra vil du møte lokal oransje merking og ATV veier. Disse er av og til sammenfallende med rødmerkinga, men vær oppmerksom. Plutselig har du fulgt ATV veien og mista rødmerkinga. Når du har 6 km igjen, er det et vinnskydd og like nedenfor ei bru over elva og veldig fin rasteplass. Pass på når du kommer over brua at du holder til høyre og følger merkinga. Skulle du være uheldig å følge ATV stien ned til Sulamoen, er det bare å følge veien til Ferslia. Det kan være greit å følge denne veien dersom det har blitt mørkt.
Ferslia
Se kartutsnitt Bellingstua - Ferslia

Mellom Bellisgstua og Ferslia er det mulig å leie Statskog sin hytte, Sulsjøhytta, og den kan bestilles via inatur. Turen forlenges da fra syv til åtte dager.                                                                                                                                                     DAG 6: Ferslia – Angeltjønnhytta (17 km)

Følg merkinga opp langs veien og videre inn i bjørkeskogen. Etter hvert får du god utsikt til 1000 meterstoppene Blåberga i nord og Nordklumpen, Kjerringfjellet og Huva mot sørøst. Ned lia mot Nordelva vil du igjen møte på lokal oransje merking.  Du skal følge den rød merkinga over bruene over Nordelva sør i Koltjønndalen naturreservat og videre over Synnerelva til du kommer til Angeltjønnhytta som ligger i østenden av Fjergen som er regulert.
Angeltjønnhytta
Se kartutsnitt Ferslia - Angeltjønnhytta

Dag 7:  Angeltjønnhytta – Teveldal (25 km)

Følg merkinga som går østover på østsiden av fjellrekka Nord-klumpen, Kjerringfjellet (Midtiklumpen og Fremmerklumpen) og Huva. På østsiden av Huva går du langs grensen til Sverige og vil kunne se flere grenserøyser.

Dersom du ønsker å gå over toppene siste dagen, kan du følge den lokale oransje merkinga. Den møter den rød merkinga på sørsiden av Huva)

Stien går gjennom lett terreng til du kommer til sørenden av Skurdalssjøen. Her er det bare 3 km ned til Teveldal.
Dersom du ikke har med deg hund, kan du velge å gå til Skurdalsporten og videre til Storlien for å ta offentlig kommunikasjon derfra.  Denne turen er 4 km lengre enn ned til Teveldal.
Se kartutsnitt Angeltjønnhytta - Teveldal
Se kartutsnitt Angeltjønnhytta - Storlien

Dag 8: Bellingstua - Sulsjøhytta (Statskog)

For å dele opp etappen mellom Bellingstua og Ferslia gir vi nå muligheten til å bestille Statskog sin hytte Sulsjøhytta her

Vinterruta

HELT PÅ GRENSEN  er en fantastisk  SignaTUR  å gå på vinterstid. Ruta er ikke vintermerket og krever derfor at du er i stand til å ta deg fram i vinterfjellet med kart og kompass. Løypa går i slakt, vennlig terreng, og er godt egnet for pulk. Normalt er vann og bekker islagte mellom jul og påske og kan sikkert krysses dersom du unngår utløpet av elver. Er du i tvil , bør du unngå å krysse over vann og elver og heller gå der sommerleia tar deg over bruene.

Se http://www.varsom.no/

DAG 1: Lustadvatnet – Setertjønnhytta (9 km)

Følg vinterleia som er merket med grå stokker med refleks inn til Setertjønnhytta. Det er ofte kjørt opp skispor/skuterspor forbi Setertjønnhytta og turen er grei  i mørket med hodelykt. Midtveis ligger en flott gapahuk som kan gi ly dersom du trenger en pause under veis. Setertjønnhytta ligger like ved informasjonspunktet etter 9 km.
Setertjønnhytta
Se kartutsnitt løype Lustadvatnet - Setertjønnhytta

DAG 2: Setertjønnhytta – Skjækerdalshytta (15 km)

Følg skilting/staking til Midtpunktet og Lågvassbu (skuterspor)
Fra Lågvassbu forsetter du sørvestover, følg så Lågvassdalen ned mot Skjækerdalen. Hvis elva Skjækre er islagt, kan den krysses ved Skjækerlunet og forsett på østsiden av elva ned til Skjækerdalshytta. Hvis elva er åpen, er det greit å holde høyden på vestsiden av elva og krysse den på hengebru ved Kulsliseteren.
På veien til Skjækerdalshytta vil du ha god utsikt til 1000- meter toppene Skjækerhatten, Løysmundhatten, Tilhengaren og Stygghatten i nord og de enda høyere toppene på svensk side i øst.
Skjækerdalshytta
Se kartutsnitt løype Setertjønnhytta - Skjækerdalshytta

DAG 3: Skjækerdalshytta – Veresstua(20 km)

Vinterleia mellom Skjækerdalshytta og Veresstua følger stort sett sommerruta. Gå opp lia bak hytta og du vil snart få en fantastisk utsikt til Skjækerfjella på norsk og svensk side av grensen. Ved Nedre Storbekktjønn har Verdalbruket ei hytte det kan være greit å raste ved. Fortsett 4 km i lett terreng og du kommer du til Tverråkroken, over brua og videre de 2 km til Storvukuseteren. Dersom elvene er åpne, er det viktig å treffe på bruene over Tverråa og brua før Storvukuseteren. Når du kommer til Storvukuseteren er det ca. 8 km igjen over Reinsmyrhøgda til Vera og Veresstua. Er isen trygg, kan du gå snarveien til veresstua over vannet etter du har gått over brua over Stråedøla. Ved utrygg is følges veien.
Veresstua
Se kartutsnitt løype Skjækerdalshytta - Veresstua

Dag 4: Veresstua – Bellingstua (17 km)

Følg merking til Bellingstua langs veien og opp lia sør for Veresvatnet. Det er ofte et skuterspor å følge. Ruta  Etter 9 km kommer du til ei åpen gamme ved søre Vassdalstjønna. Den er utstyrt med ovn og ved og er en grei nødbu.og videre over tunet på Nordbellingseteren. Etter totalt 15 km kommer du til stikrysset som viser 2 km til Bellingstua. Det er mange hytter i området, så det kan være nødvendig å gå bort på veien og orientere seg derfra.
Bellingsstua
Se kartutsnitt  løype Veresstua - Bellingsstua

Dag 5: Bellingstua – Ferslia (31 km)

Fra Bellingstua er det ofte kjørt opp skispor. Fra Sandvika og nordover er det også ofte skispor opp til Hansmyra Kryss Karl Johans veg og følg sommerleia gjennom Merraskardet. Går du uten hund og isen er sikker, er det de mulig å gå på østsiden av Merraskardfjellet på svensk side og vestover igjen på Storsjøen. På nordøstsiden av Storsjøhøgda følges sommerleia til brua over Kjølhaugåa. Her kan du velge om du vil følge skogsbilveien ned til Sulåmoen og gå veien bort til Ferslia eller følg sommerruta oppe i lia.
Se kartutsnitt løype Bellingstua - Ferslia

DAG 6: Ferslia – Angeltjønnhytta (17 km)

Mellom Ferslia og Angeltjønnhytta er det flere flotte alternativer.
Alernativ 1: Kolkjønndalen.
Følg veien/løypa forbi Ferslia sørover til enden av veien drei østover og ta peiling mellom Blåberga og Rundfjellet. I dette skaret kan det gå snøras, så det er viktig at du holder deg nord i skaret mot Rundfjellet. Kryss Nordelva ved Koltjønnhytta og gå på østsida av Nordelva og rund østover etter Knollen. Kryss Synnerelva langt øst eller gå sommerbrua ved utløpet av elva.
Alternativ 2:
Hvis du ønsker et flatere alternativ, kan du følge veien/løypa forbi Ferslia sørover mot Langen. Her er det ofte oppkjørte skispor.  Gå parallelt med Langen og Litjlangen og drei østover.  Gå parallelt med Fjergen til utløpet av Nordelva i østenden av Fjergen. Gå brua over elva og forsett sørover over brua over Synnerelva og mot til Angeltjønnhytta. Fjergen er et et regulert vann og er ofte åpen på Midtsundet og ved elveutløp. Ved gode isforhold, er det en fordel å gå Langen og krysse Fjergen fra Svartbekkvika og over til Angeltjønnhytta.
Angeltjønnhytta
Se kartutsnitt løype Ferslia - Angeltjønnhytta om Kolkjønndalen
Se katutsnitt løype Ferslia - Angeltjønnhytta om Langen

Dag 7:  Angeltjønnhytta – Teveldal (25 km)

Den greieste ruta fra Angeltjønnhytta er å gå rett sørover opp Storbekkhalla, ta peiling mellom Larsklumpen og Kjerringfjellet/Huva og ned på Storkjerringtjønna. Gå på østsiden av Storbekkfjellet, Skillerfjellet til Skurdalsporten. Her kan du velge om du vil gå østover mot Storlien,  7 km (oppkjørt løype) eller ned til Teveldal, 3 km
Se kartutsnitt løype Angeltjønnhytta - Teveldal

Transport

Trøndelag har tilbud om bestillingstransport, noe som gjør det mulig å starte turen i et område og avslutte et annet sted uten alt for store logistikkutfordringer og kostnader.
For bestillingstransport se: https://atb.no/reiseinformasjon/bestill-transport/

Mange av hyttene som inngår i HELT PÅ GRENSEN kan nås ved bruk av bestillinstaxi. Dette kan være aktuelt dersom turen må avbrytes, eller hvis det er noen som ønsker å gå bare deler av turen.

Setertjønnhytta, Steinkjer
10 km etter umerket svillesti, mest flatt. Tog til Steinkjer stasjon og bestillingstaxi til Lustadvatnet.

Skjækerdalshytta, Verdal (fra Litj-Gaulstad)
12 km, variert terreng. Tog til Steinkjer stasjon og bestillingstaxi til Litj-Gaulstad.

Skjækerdalshytta, Verdal (fra Mokk)
12 km, variert terreng. Tog til Steinkjer stasjon og bestillingstaxi til Mokk.

Skjækerdalshytta, Verdal (fra Bynavollen)
12 km, variert terreng. Tog til Verdal stasjon og bestillingstaxi til Bynavollen.

Skjækerdalshytta, Verdal (fra Malså Gruver)
13 km, variert terreng. Tog til Verdal stasjon og bestillingstaxi til Malså gruver.

Skjækerdalshytta, Verdal (fra Vera)
18 km, variert terreng. Tog til Verdal stasjon og bestillingstaxi til Vera.

Verasstua, Verdal
200 m. Tog til Verdal stasjon og bestillingstaxi til Vera.

Bellingsstua, Verdal
300 m. Tog til Verdal stasjon og bestillingstaxi til P-plassen ved Bellingstua.

Ferslia, Meråker
15 km, variert terreng fra/til Sul. Tog til Verdal stasjon og bestillingstaxi til Sul eller Sandvika.

Angeltjønnhytta, Meråker
25 km, variert terreng. Tog/buss til Meråker stasjon og bestillingstaxi til Teveldal. Bussen til Storlien stopper på signal i Teveldal.

HPG passet

For å få registrert ekspedisjonen HELT PÅ GRENSEN, fyller du ut et eget pass. (Da blir du registrert i en offisielle liste) Losji og provianten kan du betale gjennom appen "Hyttebetaling". Du registrer protokollnummer og dato for hver enkel hytteovernatting i passet, og sender det til DNT Nord- Trøndelag når turen er gjennomført. Du kan skrive ut passet her.

Alle som gjennomfører SignaTUR HELT PÅ GRENSEN vil få tilsendt et spesialdesignet sitteunderlag i 100 % ull fra Rørops Tweed som et synlig bevis på at de har gjennomført bragden det er å gå 135 km på 7 dager.

Disse har gått HPG

Se også

Bli frivillig hos DNT Nord-Trøndelag
Bli medlem
Nydelige Trollfjordhytta ligger på grensen mellom Vesterålen og Lofoten. Turen opp til hytta går fra Austpollen innerst i Trollfjorden.